Grön jul

Så var julen avklarad för i år. Det känns alltid lite vemodigt för en julälskare som mig, men men, rätt vad det är står julen för dörren igen :)
 
Här på kobben har vi haft en grön jul till mångas förtret. Jag däremot är jätteglad för var dag som passerar utan en flinga snö. Det gör livet så mycket enklare om man slipper vara livrädd för att halka så fort man sticker näsan utanför dörren. Dagen före julafton gick jag själv till Ica Maxi och bara strosade bland alla andra hundratals människor, som verkligen inte strosade utan snarare stressade som blådårar. Jag var egentligen klar med allt redan veckan innan men då det var så fint väder + att jag inte direkt hade något annat mig för så gav jag mig iväg.
 
För att jag kunde.
 
Det hade aldrig skett om det varit snö ute kan jag garantera.
 
Julen med min sambos familj var jättemysig, men självklart saknade jag mina systrar och systerbarn lite extra mycket, som jag alltid gör denna högtid.
 
För några veckor sedan var jag på sjukhuset för min årliga kontroll av hjärtat. Först småpratade jag lite med läkaren som undrade hur det var. Jag sa att det med hjärtat känns helt okej (antar att när man inte känner något så är det ett gott tecken?) men att det överlag blivit sämre med mina muskler. Att jag har blivit klenare alltså och att det märks markant i vardagslivet. Läkaren undrade om jag varit vid någon sjukgymnast och jag sa att jag funderat på det men att det inte blivit av, då jag har så svårt att ta mig för sådana "jobbiga" saker. Allt som är nytt är lite jobbigt, tycker jag, och kanske särskilt när det gäller sådant som är nytt som gäller sjukdomen. Läkaren undrade om jag ville att han skulle skicka en remiss (eller nåt) till de som sysslar med sjukgymnastik (herregud, ni hör ju hur insatt jag är) så att de får kalla mig istället och jag tackade ja till detta erbjudande då det nog är en spark i röven jag behöver för att komma dit. Jag har ännu inte hört något, men jag hade i och för sig inte räknat med att höra något förrän tidigast januari heller.
 
Vad gäller hjärtat så sa läkaren, efter vi gjort mitt EKG, att det såg lite bättre ut än förra året (jag kollar hjärtat en gång per år). Det var trevligt att höra. Jag frågade vad det kan tänkas bero på och han sa att det är svårt att säga men att det kan ha och göra med att jag kanske ansträngt mig mindre i år än sist.
 
Jag glömde fråga om det är ansträngning över en längre period som påverkar hjärtat negativt eller om det räcker med att man ansträngt sig mer bara en enda dag för att det ska synas på hjärtat.
 
Nej, nu måste jag försöka ta mig ur min jättemysiga flanellpyjamas (julklapp) och in i ett par osköna jeans så vi kan bege oss iväg.
 
GOTT NYTT ÅR (Om vi inte hörs igen innan)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0